Øystein Orten: Rasmus Rebellen (2013)
Rasmus Rebellen er ein interessant historisk roman om ein epoke
i norsk historie vi kan ha godt av å verte minte på.
Haustvinden er full av tettskrivne, lett gulna blad; den historiske
romanen feiar visst med seg både lesarane og merksemda
denne bokhausten. Både Roy Jacobsens De utvalgte og Jon
Michelets andre krigsseglarroman Skytteren er bestseljararer som
lèt lesaren leve seg inn i ei anna tid, men det er Dag Solstads
Det uoppløselige episke element i Telemark i perioden 1591–1896
som har fått fart på debatten. Solstad vil ikkje dikte om kva
menneska i hans eiga slekt kan ha tenkt og følt, og serverer
i staden ein tekst som mest liknar slektstavlene
i Det gamle testamentet.
Ein annan historisk roman har fått langt mindre merksemd:
Øystein Orten skriv i Rasmus Rebellen om den sunnmørske
bondeføraren Rasmus Engelbrektsson Bust. Han døydde i
fangenskap på Akershus festning på 1660-talet etter å ha
ytt motstand mot skånsellaus og korrupt inndriving av
skattar som skulle finansiere krigføringa til danskekongen
mot svenskane.
MANNEN MOT MAKTA
Orten har tidlegare skrive både lyrikk, romanar og historiske
verk, mellom anna Himmelen over Shetland (2009) om norsk
motstand under den andre verdskrigen. I Rasmus Rebellen
har han funne ein fin balanse mellom historiske fakta og
diktarleg innleving, teksten er verken på «metafor-speed»,
slik språket til Jacobsen vart skildra av meldaren i
Morgenbladet, eller så faktaspekka som bøkene til Michelet
eller Solstad.
Historia er lagd i munnen på fosterson av Rasmus, Aslak frå
Bust, når han som gamal mann fortel om det han var med på
og har høyrt. Slik blir hovudpersonen portrettert samstundes
som han får stå som den gåta han er. Det fungerer fordi sjølv
enkle, ytre observasjonar kan seie så mykje om ein mann: «Han
ler nesten då han blir dømd for ‘grofeue ligen aa ha forseet kong:
Paabud oc i mod kong: Forordning haffuer holdt Sammøde af
Almuen».
Eg ser det så levande for meg, den bitre humoren i møte med
det latterleg urimelege; eit glimt som viser at ånda ikkje er
knekt sjølv om slaget er tapt. Denne rebellen tok aldri til våpen,
tvert om hadde han sterk tru på at kong en i Danmark ville gje
han medhald om han berre fekk vite kor urimeleg hardt folket
på Sunnmøre vart skattelagt midt i verste hungersnauda, og
reiste fleire gonger til København for å leggje fram saka.
Han mana også romsdalingane til motstand då Sverige ein
kort periode i 1650-åra la under seg Trøndelag, Nordmøre
og Romsdal. Den lojaliteten vart ikkje lønt.
OVERTYDANDE DETALJAR
Men Rasmus Rebellen tok meg ikkje med storm frå første side,
for den innleiande monologen til forteljaren er i overkant
høgstemd og dessutan full av klumpete garpegenitiv som
«Havet sine mjuke straumar». Det er først i møtet med Olda,
den utgamle tanta på ættegarden der Rasmus vart fødd,
at det tek til å svinge. Setningane er korthogne og direkte,
men fulle av detaljar som målar opp ei anna røynd og
overtyder meg om at forfattaren har basert seg på solide,
historiske kjelder.
Øystein Orten har funne ein fin balanse mellom historiske
fakta og diktarleg innleving.
andre nemnde historiske romanen i haust. Orten gjev eit
engasjerande bilete av det koloniserte Noreg, styrt av
embetsmenn som berre såg land og folk som ein ressurs
det galdt å få størst mogeleg utbytte av. Det har altså ikkje
berre skjedd i Afrika og Asia, det har skjedd her.
Kvar sau i utmarka skulle teljast og betalast for,
utan omsyn til om det tok maten or munnen på borna.
Det blir òg tydeleg kva sjølv sakleg motstand mot makta
kan koste. Det er eit memento i ei tid der overvaking igjen
har blitt eit tema, men der den ålmenne frustrasjonen
er retta mot at «det offentlege» ikkje yter oss tenester
raskt og godt nok.
Merete Røsvik Granlund
1.11.13
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar