Øystein Orten: Rasmus Rebellen (2013)
Velskrive og godt fortalt om rebellen
Forfattaren Øystein Orten frå Hareid har arbeidd seg opp eit breitt repertoar. Dikt, noveller, romanar, dokumentarar. Den ferske
Rasmus Rebellen er ein ekte historisk roman, og lat meg tilstå
to forhold:
Eg er begeistra for forfattaren Øystein Orten, og eg meiner
Rasmus Rebellen er ei bok til å bli klok av. Dessutan er det ei
god historie, skriven av ein forfattar som både taklar det
nynorske språket framifrå, og som har sikra seg historisk kunnskap
til å vere truverdig, spenstig og innsiktsfull om noko som har hendt
for nærare 400 år sidan.
Forfattaren Dag Solstad har uttalt at kvart menneske bør ha eit
perspektiv på 500 år, 250 år bakover, 250 år fram. Eg trur han
kunne ha teke kraftigare i bakover. Og så er han skeptisk til historiske romanar der forfattaren smyg seg inn i hjartet til hovudpersonen.
Solstad, som sjølv er aktuell med ein historisk roman denne hausten, basunerer dette til Dagbladet Magasinet nyleg:
«Jeg skriver fakta og fyller ikke ut med det jeg ikke vet.
I de historiske romanene jeg har lest, det er ikke mange,
virker det som om forfatterne ikke ser at det er et problem å
dikte, og det gjør det vanskeleg for meg å lese disse bøkene.»
Eg forstår på ein måte Solstad. Han er dessutan ein av favorittane
mine i den norske litteraturen. Men denne gongen kunne eg vel
ikkje vere meir usamd. Øystein Orten diktar. Rett nok fortel han
historia gjennom Rasmus sin adoptivson, Aslak, og lite av den
forteljinga er frå innsida av hovudet til hovudpersonen. Men når
du diktar innsiktsfullt, då fungerer det både som forteljing og
historieundervisning.
Orten seier sjølv at berre fire-fem prosent av romanen er bygt
på historiske fakta. Då meiner han livet til Rasmus Rebellen og
dei konkrete hendingane han er involvert i, han meiner ikkje
tidsbiletet. Eg er ikkje historikar i særleg omfang, men eg meiner å
ha dekning for at Øystein Orten har teke seg så godt inn i den tida
han skriv om, at det er som sagt til å bli klok av. Det dreier seg om
å gi oss innsikt i dei mulegheitene forfedrane våre stod overfor, og
dei karrige vilkåra der mange sleit seg ut. Arbeid, uår, korn som ikkje
mogna, svolt, sjukdom, død, ureinske og sakn. Skattar som vaks folk
over hovudet, lang veg til appellinstansen i København, futar og
stormenn med avgrensa hjartelag. Rasmus hadde håp og kløkt, og
var meir sta enn som godt var. Det knekte han til slutt. Men før
finalen, blir han fanga fleire gonger, men smett seg fri. Ikkje for å slå
seg til ro, men for å køyre sakene, rettferda, prosessane, opprøret
eit steg vidare. Alltid vidare.
Odelsguten frå Vartdal, som skulle bli opprøraren og helten i denne
romanen, får vi følgje frå vogge til grav, fødd i 1588, død rundt 1666.
Men han tok aldri over garden til foreldra på Vartdal. Nærast tilfeldig
tek utferdstrongen overhand, og han hamnar om bord i ein hollandsk
båt – og etter kvart i den hollandske marinen, der han endar opp med
offisersgrad, språkkunnig og mange erfaringar rikare. Så vender han
heim, full av historier, men overlet – moralsk nok– garden på Vartdal
til broren. I staden slår han seg ned på det som skal bli storgarden
Kapernaum på Myklebust på Harøy. Rasmus Engelbrektson
Bust har energi og evne til å tene pengar. Han skaffar seg raskt fleire
bein å stå på.
Eg har alltid ein penn i handa når eg les, strekar under saker og ting
i bøkene, lagar mitt eige register med tilvisingar fremst på dei blanke
sidene. Kva har eg streka under hos Orten denne gongen? Mellom
anna poesien, språket, flyten, forteljarevna. Det er eit språkleg sug
i delar av denne boka som riv meg med som lesar. Øystein Orten tar
igjen med seg fortida si som diktsmed inn i romanskrivinga. Ein
vedunderleg nynorsk, verken meir eller mindre!
Dette er Kristian Kvart (IV) og Fredrik III sin tidsepoke, inga lykkeleg
tid for lydriket Norge og småkårsfolket her. Kristian Kvart hadde store
ambisjonar og forvilla seg inn i den eine krigen etter den andre. For å
finansiere eventyra sine gjorde han det same som kongar og keisarar
alltid har gjort: Han skreiv ut skattar, og småfolket fekk lide.
Futane i Norge sytte for å drive inn det som kongen kravde – frå
bonde, fiskar og husmann. Småfolket måtte betale det kongen kravde
pluss litt til for å gjø korrupte innkrevjarar. Fredrik III var ikkje stort
betre. Mest avgjerande for innhaldet i Orten-boka er krigen han førte
mot Sverige frå 1657–60. Ved freden i Roskilde i februar i 1658 måtte
Danmark mellom anna avstå Trondheim len til Sverige. Norge vart
delt i to ved grensa til Romsdal. Såleis har det seg at
svenske soldatar jakta og jaga Rasmus i oktober 1658, heilt til
han kjem over grensa og er på Sunnmøre, altså i Norges land.
I tida rundt kongeskiftet 1648/50 blir folket i Norge meir og meir
tynte av korrupte futar, skattar og hardhendt lovpraksis. Folket
murrar og tida ropar på ein protest – eit opprør. Frå sitt sete på
Kapernaum på Harøya har den etter kvart så tiltakssame og smarte
Rasmus skaffa seg bra økonomi. Rett som det er, hjelper han folk
ut av vanskelege situasjonar og tek til seg fattigborn. Det er ein
av dei, fostersonen Aslak, som Orten altså har lagt forteljinga i
munnen på. Det gjer Aslak med eit knapt, men rikt språk,
og med stor innleving. Dramatisk, opprørande, men også med
drypp av glede og store augneblinkar. Armod og velsigning hand
i hand.
Boka om Rasmus Engelbrektson Bust har lokale forgreiningar til
både Ulstein og Hareid. Ho er eit fengslande portrett av ein
bondeførar som ikkje klarte å sjå på den daglege urettferda
rundt seg. Naudsåra rundt 1660 set ein skarp farge på
dramatikken. Som lesar blir du plassert midt i dette landskapet,
og får følgje denne modige opprøraren og agitatoren på nært hald
– heilt inn i stupet. Til forfattaren er det berre
ein ting å seie: Til lykke!
Asle Geir Widnes Johansen
12.11.2013
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar