I samband med utgjevinga av
ITALIENSK REISE - DEN HÅPLAUSE JAKTA PÅ EI SJEL
og lanseringa av denne
på NORLI bokhandel,
AMFI Ulsteinvik,
torsdag 7.juni klokka 1800,
kjem Ura Forlag med denne pressemeldinga:
"ØYSTEIN ORTEN MED REISEBOK FRÅ ITALIA – GRAND TOUR I TRE ETAPPAR
Det var i 2014 at Øystein Orten (f 1962) fekk utfordringa om å lage ei
annleis reisebok. Han bestemte seg for Italia. Med bakgrunn i fleire tidlegare
turar begynte han å utforske historia og kulturen til dette landet skikkeleg.
Kva er typisk italiensk? Kva ligg bak skikkane og veremåtane, sigersmonumenta,
trauma og tabua? Kan til dømes kunsten og litteraturen avsløre ei særskilt
italiensk livskjensle? Fire års studium, tre reiser og ei bok seinare, håper
han at har kome nærare nokre svar. ITALIENSK
REISE. Den håplause jakta på ei sjel er blitt ein odyssé gjennom tid og landskap, historie og kultur, frå
dei puniske krigane på 200-talet før Kristus til den populistiske
Femstjernersrørsla sin veg mot makta i skrivande stund, krydra med over hundre
referansar til kunst.
-Kvifor
ønskte du å skrive denne boka?
-Eg har i grunnen heile tida
leita etter ei reisebok som viser til historiske hendingar, bøker, filmar,
musikk og maleri som kan kaste lys over det landskapet eg beveger meg inn i.
-Har
du vore i Italia tidlegare?
-Ja, mange gongar. Men eg innsåg
for nokre år sidan at eg har vore blind og nesten medvitslaus med tanke på kvar
eg hadde vore. I motsetnad til tidlegare er denne boka frukt av ei heilt ny nyfikne på forteljingane i
dette landet. Dei små sogene i ruinar, skulpturar, måleri, romanar, filmar og –
ikkje minst – samtalar. Heilt vanlege menneske sine drama utspelar seg her, med
alle dei sår og lengslar som fylgjer med.
-Korleis
er boka bygd opp?
-Boka er bygd opp rundt dei
tre reisene.
-Eg staka fyrst ut ei rute frå aust til vest, mellom dei italienske
utpostane Spalato (dagens
Split i Kroatia), med palasset til keisar Diokletian, og
Garibaldis Nizza (dagens Nice i Frankrike), byen som vart avstått til
franskmennene som takk for hjelpa i kampen mot dødsfienden Austerrike-Ungarn.
Eg fylgde vidare Adriatarhavets highway med buss til Fiume (dagens Rijeka), som
var arnestaden til den italienske fascismen, og drog sidan til grensebyen
Trieste, kjend for sitt sterke litterære miljø og den brutale valden under
begge verdskrigane. Etter ei veke i Venezia, Marco Polo og Casanova sin by,
sette eg så kursen mot Padova, med alle sine kunstskattar, før eg prøvde å
rekonstruere Mussolini sitt fall i Milano. Denne byen er så full av spennande
forteljingar at eg burde ha vore der eit heilt år.
-I Piemonte møtte eg det franske Italia, og i Torino fekk
eg god sikt mot Alpane, der Napoleon kom med hæren sin og endra kartet i
Europa, i alle fall for eit par tiår. Italias kanskje viktigaste fotballby har
også mange spor etter jødeutryddingane under den andre verdskrigen, ikkje minst
gjennom Primo Levi og Roberto Benigni sine forteljingar om italienske jødar i
dei tyske konsentrasjonsleirane.
-På den andre reisa, som er den klassiske Grand Tour-ruta, frå München i nord til Palermo i
sør, fylgjer eg spora til diktaren Goethe, men dveler også ved det tette
samspelet mellom Mussolini og læresveinen Hitler fram mot utbrotet av den andre
verdskrigen. Frå Verona, med Shakespeare sitt drama om Romeo og Julie, og
søretter, prøver eg heile tida å finne spor i kunst og skjønnlitteratur som kan
forklare den italienske livskjensla, med dei gleder og sorger som høyrer til.
-Den siste bolken handlar i sin
heilskap om Roma. Her prøver eg også
å summerere opp erfaringane frå alle Italia-reisene, ikkje minst gjennom
studiet av den på mange måtar tragiske helten Pier Paolo Pasolini. Her er også
ein guide for korleis ein kan oppleve høgdepunkta i Den evige stad på berre ein dag.
-Kva
er den viktigaste lærdomen frå desse reisene?
-At nordmenn og italienarar har
mange felles erfaringar, men at vi likevel er temmeleg ulike. Eg er stor takk
skuldig alle dei menneska eg trefte på vegen. Desse som møtte meg med
tillit og let meg få sleppe inn i historiene sine. Den gamle flyingeniøren
Gilio. Den unge resepsjonisten Monica. For ikkje å snakke om skulptøren
Tiziana. Og det jødiske ekteparet Nitza og Israel. Alle viste meg ein liten
flik av det verkelege Italia.
-Kva
overraska deg mest?
-Oppdaginga av at heile den
midtre og sørlege delen av Italia eigentleg er gresk.
-Kva
gjorde mest inntrykk?
-Napoli er noko for seg sjølv,
med den nærgåande fattigdomen, brudepara ved Castel d`Ovo og skotsalvene om
natta. Denne byen er både råare, vakrare og farlegare enn dei fleste andre.
Sjølvsagt også Capri, Positano og Pompeii. Men kanskje aller mest Sicilia.
Ikkje berre fantastiske kystbyar som Palermo, Agrigento, Taormina, Catania og
Siracusa, like mykje det heilt spesielle innlandet, med så mange spor etter
krigane framigjennom. Goethe hadde rett då han sa at Sicilia er nøkkelen til
alt.
-På
kva måte er dette ei annleis reisbok?
-Som sagt vert reisene gjennom
dei italienske landskapa fargelagde av alle historiene frå litteratur, film og
liknande. Fleire norske forfattarar er med, til dømes Ibsen og Bjørneboe, og
jamvel Anders Hovden. Her er lite tradisjonelt stoff om mat og vin, men gode
tips til reisemål, opplevingar og reisemåtar er her mange av.
-Har
jakta på den italienske sjela verkeleg vore håplaus?
-Både ja og nei. Gjennom reisene
i landskapet, historia, kunsten og litteraturen anar eg mykje av det italienske, men til liks med
Arnold Eidslott, som eg heldigvis rakk å intervjue rett før han døydde, har eg
vanskar med å setje ord på kva det er. Med denne boka har eg kanskje likevel
greidd å setje døra litt på gløtt".
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar